Het Mandela effect – wanneer het collectieve geheugen de mist in gaat

Het gebeurt wel vaker dat je als individu iets foutief herinnert. Je denkt dat een bepaalde situatie zich voorgedaan heeft, maar eigenlijk is het helemaal anders gelopen. Niets mis mee. Missen is menselijk.
Het is echter helemaal anders als eenzelfde “fout” voorkomt bij een grotere groep mensen. Dan spreken we over het Mandela effect.
Vanwaar die naam? Een heleboel mensen denken dat Nelson Mandela gestorven is in gevangenschat, in de jaren 80. Realiteit is echter dat Nelson Mandela gestorven is in 2013, nadat hij 5 jaar president van Zuid Afrika geweest is (1995-1999).
Volgens wetenschappers komt dit voort uit het meervoudig blootstellen van foutief niews of misleidend beeldmateriaal. Herhaal dit vaak genoeg, en grote groepen mensen geloven dit en gaan dit beschouwen als de enige waarheid.

Fake news, anyone?

Het mandela effect is een intrigerend principe, omdat er tal van voorbeelden zijn waar je ongetwijfeld zelf ook een “aha” gevoel aan zal overhouden. Denk maar aan …

  • C3PO uit Star Wars is helemaal goudkleurig, toch?
  • Is het Sex IN the City of Sex AND the City?
  • Pikachu heeft een zwarte streep op zijn staart, niet?
  • Mickey Mouse draagt bretellen, nee?