Underpromise. Overdeliver.

Als je vaak met mensen samenwerkt in een klant/leverancier relatie (intern of extern), is het het “underpromise/overdeliver” principe zéér belangrijk. Dit staat vaak haaks op de mindset van de (beginnende) agencies, die hun klanten doorgaans de wereld beloven en dit vervolgens niet (volledig) kunnen waarmaken. 

Underpromise/overdeliver, het is een principe dat veel agencies weigeren te volgen. Waarom zou je ook een realistisch beeld willen scheppen? Waarom zou je geen agressieve aanpak voorstellen waarbij de wildste ambities overtroffen worden?

Mogelijks kan zo’n partij zijn beloftes éénmaal waarmaken, misschien zelfs twee- of driemaal. Maar niet altijd. Niet bij alle klanten. Door de agressieve, competitieve aanpak komt de nadruk vaker te liggen op snelheid, vervolgens worden fouten gemaakt. En dan gaat de kwaliteit de dieperik in door slordige resultaten.
Maar die eerste projecten heb je wel mooi opgeleverd binnen de gemaakte afspraken! Hoera!

Bedenk nu het andere uiterste eens: een agency spiegelt zijn klant een ambitieus maar realistisch beeld voor. Een haalbare kaart, op maat van de klant. Als agency maak je een betrouwbare indruk. Als klant weet je waar je aan toe bent. Als je als agency vervolgens het juiste resultaat neerzet, heb je een tevreden klant. Als je als agency net dat iets meer kan doen, heb je een klant voor het leven.

Wat zou je zelf het liefste hebben?

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie