70% tot 84% van de digitale transformatie projecten faalt (!)

Volgens een artikel op Kurtosys falen 70% (McKinsey) tot 84% (Forbes) van de digitale transformatie projecten. Jaarlijks zou dit gaan om gemiddeld 400 miljard euro.

Welke lessen kan je leren uit de gefaalde projecten, om zo de kans te verhogen om bij de gelukkige 16% tot 30% te eindigen (die niet falen)?

  1. Ga er niet zomaar vanuit dat een digitale transformatie een begin en einde heeft. Het gaat om een continuous improvement project dat nooit écht zal eindigen, waar je vooraf nooit volledig weet waar je zal eindigen.
  2. Digitale transformatie is géén nieuwe website. Een nieuwe website kan wel helpen bij de ondersteuning, maar zal niet het eindresultaat zijn. Doel van de transformatie is gericht op de volledige organisatie (meer bepaald op de processen, cultuur, mensen, …) en automatisatie.
  3. Omarm verandering. Change is moeilijk, maar is nu eenmaal een onderdeel van het heden. Je kan niet blijven teren op oude kennis, processen en gewoontes. Leer afstand nemen en continue verbeteren.
  4. Digitale transformatie is niet énkel technologie. Het gaat niet louter om de implementatie van een nieuwe technologie, Big Data oplossing of integratie in de cloud. Ook de mensen, processen & cultuur moet daar op afgestemd worden. En zij hebben bitter weinig te maken met énkel de technologie.
  5. Denk goed na over het leven ná het programma. Geloof niet zomaar in een big bang release. Zorg voor een overdrachtsperiode na “oplevering” die voldoende uitgebreid is. Zorg voor voldoende data om het succes te meten en anticipeer alvast op bijsturing.

 

 

 

 

Geef een reactie