Snelle jongens daar bij Bol en Coolblue!

Tegenwoordig kan iedereen een webshop opstarten. Je kan (bijna) gratis platformen gebruiken, een verre neef kan ongetwijfeld een mooie skin voor je shop maken en voor je het weet ben je in business. Wat velen echter vergeten is dat e-commerce zovéél meer is dan enkel de zichtbare kant van de webshop. Eens het product verkocht wordt, moet het immers op de eindbestemming raken. Vaak hoor ik beginnende webshop-uitbaters dat het product “idealiter binnen de 3 werkdagen verstuurd moet worden”. Niets is minder waar. Webshops als Coolblue en Bol hebben het spel gewijzigd. Door te zorgen voor een naadloze, snelle afhandeling hebben ze de lat hoger gelegd. Voor zichzelf, én voor hun concurrenten.

Is dat erg? Ja en nee. Kleinere webshops hebben het moeilijker om eenzelfde service te bieden, maar hebben dan weer andere voordelen. Profiteer van je eigen situatie. Maar zorg aub voor die snelle levering.

De fulfilment processen achter een webshop zijn cruciaal: ze maken of kraken je succes. Bedenk het zelf maar: om 22:30 ’s avonds beslis je dat je dat nieuwe boek nog wil bestellen. Je kijkt er zo hard naar uit, je wil eigenlijk al starten met lezen. En de volgende dag staat PostNL voor je deur met dát boek.
En stel je nu even voor dat er 5 werkdagen tussen het “bestelmoment” en het “aflevermoment” zitten. Hoe nefast is dit voor de experience? Dit gaat van “waaauw Bol, wat straf!” naar “euh … had ik iets besteld?“. Het momentum is weg.

Speed matters!

Een gedachte over “Snelle jongens daar bij Bol en Coolblue!”

Geef een reactie