WordPress kapot door plugin

Iedereen die gebruik maakt van WordPress heeft het ongetwijfeld al meegemaakt: je hebt net een plugin geïnstalleerd, en je back-end is ineens kapot. Onbereikbaar. Dikke vette error 500.
Zo had ik net de Jetpack plugin geïnstalleerd. Niet omdat die absoluut nodig is, maar omdat ik er wel graag wou mee experimenteren. Na installatie was WordPress back-end ineens compleet onbereikbaar.

How to resolve this? Eigenlijk vrij eenvoudig, maar je moet er wel wat “inzicht” in WordPress voor hebben. WordPress is quasi volledig database driven, dus heb je voornamelijk toegang nodig tot de database. Bij de meeste hosts is dit via phpMyAdmin naar de mySQL database. Zodra je die toegang geregeld hebt (is afhankelijk van elke host), navigeer je naar de wp_options tabel. Daar voer je onderstaande query uit:

SELECT*
FROM `wp_options`
WHERE option_name = ‘active_plugins’
LIMIT 0 , 30

Dit zoekt voor jou de entry waar de actieve plugins in staan. Klik op de “edit” knop, maak een back-up van de value en maak het veld vervolgens leeg. Je hoeft de record niet te verwijderen, enkel de value leeg maken.

Als alles goed gelopen is, heb je nu terug toegang tot je back-end, en kan je de plugins terug gaan activeren (met uitzondering van die laatste toegevoegde plugin, uiteraard).

Geef een reactie